Tyhjien liiketilojen hyödyntäminen – innovatiiviset ratkaisut ja pop-up-konseptit
Kauppakeskuksen tai toimistokiinteistön tyhjä liiketila ei ole aina ongelma, vaikka se voi aluksi siltä tuntua. Sen sijaan, että tila olisi passiivinen ja tuottaisi pelkkiä kuluja, siitä voidaan tehdä elämyksellinen, kokeileva ja kaupallisesti hyödyllinen tila, joka tukee kauppakeskuksen tai kiinteistön brändiä ja asiakasvirtoja. Innovatiivinen tyhjän tilan hyödyntäminen voi houkutella uusia asiakkaita, palvella nykyisiä vuokralaisia ja jopa lisätä tilan arvoa pitkäaikaisesti myös sijoittajien silmissä.
Tämä artikkeli tarjoaa luovia, villejä ja kaupallisesti kannattavia ideoita, joiden avulla tyhjät liiketilat voidaan muuttaa toiminnallisiksi ja kiinnostaviksi.
1. Pop-up-konseptit – lyhytaikaisia vuokralaisia ja vaihtuvuutta
Pop-up-tilat ovat yksi tehokkaimmista tavoista aktivoida tyhjää liiketilaa. Ne tuovat vaihtuvuutta, uutta sisältöä ja syyn palata. Lyhytaikaiset vuokraajat voivat olla paikallisia yrittäjiä, verkkokauppoja, tapahtumabrändejä tai suuria toimijoita, jotka haluavat testata uutta konseptia pienimuotoisesti.
Pop-up voi olla sesonkiluonteinen, kuten joulupuoti tai kesäkauppa, tai täysin yllätyksellinen, vaikkapa viikon mittainen korupaja, urheiluvälinebrändin testikeskus tai paikallisten käsityöläisten yhteismyymälä. Tärkeintä on, että tila herättää liikkeen ja kiinnostuksen.
Yksi tehokas keino on järjestää kilpailu tai haku, jossa yrittäjät voivat pitchata ideansa pop-up-käyttöön. Voittaja saa tilan ilmaiseksi määräajaksi käyttöönsä. Kauppakeskus puolestaan saa uutta vetovoimaa ja usein myös medianäkyvyyttä.
2. Taide, elämykset ja luovat tapahtumat – käytä tyhjää tilaa tunnelman luomiseen
Tyhjä tila voi muuttua myös elämykseksi. Taide, valo ja äänimaisemat voivat tehdä tilasta paikan, jossa viivytään pidempään ja jonne halutaan palata. Yhteistyö paikallisten taiteilijoiden kanssa voi tuoda tiloihin vaihtuvia näyttelyitä, yhteisötaidetta tai interaktiivisia installaatioita.
Virtuaalitodellisuus, videoprojektiot ja äänikokemukset puolestaan voivat houkutella aivan uutta yleisöä. Myös vehreys toimii vetonaulana. Voisiko esimerkiksi kaunis sisäpuutarha tai “kaupunkikeidas” toimia kauppakeskuksen rauhoittavana vetovoimapisteenä? Elämyksellisyys tekee tilasta puheenaiheen.
3. Nykyvuokralaisten käyttöön – mainos-, showroom- tai tapahtumatilaksi
Tyhjää liiketilaa ei tarvitse tarjota vain ulkopuolisille. Se voi olla myös nykyvuokralaisten voimavara ja tila, joka tukee heidän markkinointiaan ja lisää koko kiinteistön näkyvyyttä. Showroomit, pop-up-myymälät ja tuotelanseeraukset tuovat vaihtelua ja antavat yrityksille mahdollisuuden testata uusia ideoita. Samalla ne lisäävät liikevirtaa ja sitouttavat asiakkaat syvemmin kohteeseen.
Esimerkiksi urheiluliike voi hyödyntää tyhjää liiketilaa kampanjassa olevien juoksukenkien testipäivien järjestämiseen, tai vaatebrändi voi esitellä uutta mallistoaan rajoitetun ajan “näyteikkunatapahtumana”. Yhteistyö lisää synergiaa myös vuokralaisten välillä ja parhaimmillaan koko kiinteistöstä tulee alusta, joka tukee jokaisen toimijan omaa brändiä.
4. Liiketilasta yhteisölliseksi tilaksi – lepohuoneet, coworking-tilat ja aktiviteetit
Kaikkien tyhjien tilojen ei tarvitse olla kaupallisia. Niistä voi syntyä myös yhteisöllisyyttä ja viihtyvyyttä. Kauppakeskukseen tai toimistotaloon voidaan rakentaa hiljainen työtila, pieni coworking-alue tai rentoutumishuone, joka tarjoaa hetken rauhaa kiireen keskellä.
Perheille suunnattu leikkitila, joogahuone, gaming corner tai inspiroiva kirjaseinä voivat puolestaan tehdä kohteesta paikan, jossa viihdytään pidempään. Ne tukevat myös kauppakeskuksen mielikuvaa elävänä ja inhimillisenä ympäristönä, eli paikkana, jossa asiakasta ajatellaan aidosti.
5. Tapahtumat ja kilpailut – lisää interaktiivisuutta ja asiakasvirtoja
Jos tila on hieman suurempi, kauppakeskuksen tyhjä tila voi olla loistava alusta myös tapahtumille. Siellä voi järjestää työpajoja, kilpailuja, sisustusbrändien workshoppeja tai vaikka paikallisten vaikuttajien pop-up-studion. Kävijät pääsevät mukaan tekemiseen, ja samalla kauppakeskus saa uutta elämää ja sisältöä sosiaaliseen mediaan.
Pienet, helposti toteutettavat ideat voivat kasvaa suuriksi: kattauskilpailu, taidepaja tai asiakkaiden äänestämä sisustusesittely saavat ihmiset osallistumaan ja palaamaan.
Ja jos et itse keksi tilalle uutta käyttötarkoitusta, kysy vuokralaisiltasi. Oman kokemuksemme mukaan kauppakeskuksen vuokralaiset lähtevät innoissaan mukaan suunnittelutalkoisiin pohtimaan tapoja, joilla kauppakeskuksen tyhjiin tiloihin saadaan puhallettua uutta elämää.
Mitä seuraavaksi? Näin Arkkaadi voi auttaa
Kauppakeskuksen tyhjä liiketila on tilaisuus luoda elämää, kiinnostavuutta ja kaupallista potentiaalia sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Arkkaadi auttaa muuttamaan tyhjät liiketilat kokemuksiksi, jotka näkyvät asiakasvirroissa ja brändimielikuvassa.
Arkkaadi voi auttaa sinua:
Ideoimaan ja konseptoimaan pop-up-, tapahtuma- ja näyttelykäyttöön sopivia sisältöjä tyhjille tiloille
Suunnittelemaan visuaaliset materiaalit (esim. tiedotteet, esittelyt ja kampanjailmeet) houkuttelemaan tilan käyttäjiä
Rakentamaan kilpailuja, lanseerauksia tai yhteisöllisiä kampanjoita, jotka hyödyntävät tilaa luovasti
Koordinoimaan taide-, kulttuuri- tai elämyskäyttöön liittyviä yhteistyökuvioita ja sisällöntuotantoa
Brändäämään tilan – antamaan sille nimen, ilmeen ja tarinan, joka jää mieleen ja puhuttelee oikeaa kohderyhmää
Tuottamaan dokumentointia ja markkinointiviestintää tilan käytöstä: valokuvat, videot, raportit ja somesisällöt