Insinööritoimiston kevyt markkinointiopas – näin aloitat ilman suuria investointeja
B2B-Markkinointi ei tarkoita kallista mainoskampanjaa tai tuntikausien sisällöntuotantoa. Oikeilla pienillä teoilla voi saada suuria tuloksia – ja mikä parasta, monia markkinointitoimenpiteitä voi toteuttaa ilman, että ne vievät aikaa insinööreiltä. Tässä artikkelissa käymme läpi matalan kynnyksen markkinointikeinoja, jotka insinööritoimisto voi ottaa käyttöön ilman suurta vaivaa tai budjettia.
Hyödynnä olemassa olevat materiaalit – älä aloita tyhjästä
Usein yrityksellä on jo olemassa markkinointiin sopivaa sisältöä. Hyvä markkinointi on pitkälti tavoitteellista viestintää siitä, mitä yritys jo tekee.
Asiakascaset ja referenssit – Ota esille onnistuneet projektit ja asiakkaiden suositukset. Tee niistä lyhyitä case-kuvauksia verkkosivuille tai someen. Sinun ei tarvitse kirjoittaa romaania, sillä alkuun vaikka vain 3 virkettä ja yksi kuva riittää.
Valokuvat ja työvaiheet – Onko teillä kuvia tai videoita henkilöstöstä, työmaakäynneiltä, suunnitteluprosesseista tai lopputuloksista? Näitä voi käyttää verkkosivujen päivityksiin tai somepostauksiin ilman lisäkustannuksia.
Asiantuntijatekstit ja raportit – Onko yrityksellänne olemassa vanhoja somepostauksia, artikkeleita tai tutkimuksia, joita voisi kevyesti päivittää ja käyttää uudelleen? Yksikään asiakas ei muista kolme vuotta sitten julkaisemaanne opasta, joten pienellä päivityksellä materiaali on varmasti käyttökelpoinen vielä tänäkin päivänä. Voit hyödyntää myös yrityksenne verkkosivujen tai esitteiden sisältöjä pilkkomalla niistä osioita somepostauksiin.
Brändin kirkastaminen – “tehty on parempi kuin täydellinen”
Brändin selkeyttäminen kannattaa tehdä jo markkinoinnin alkuvaiheessa, jotta viestintäsi on johdonmukaista ja puhuttelee oikeaa kohderyhmää. Älä kuitenkaan odota täydellistä brändiä ennen markkinoinnin aloittamista, sillä näkyvyys on tärkeämpää kuin viimeistelty ilme. Upeasti hiottu brändi tai huolella mietitty strategia eivät hyödytä, jos kukaan ei näe niitä.
Brändin kirkastamisen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa kallista visuaalisen ilmeen uudistamista tai brändistrategian määrittelyä, vaan yhtenäistä tapaa viestiä ja näyttäytyä. Pienillä askelilla, kuten selkeillä viesteillä ja johdonmukaisilla materiaaleilla, voit vahvistaa yrityksesi tunnettuutta ja vakuuttaa asiakkaat jo nyt.
Aloita määrittelemällä nämä:
Kenelle puhut? Ovatko asiakkaasi rakennuttajia, isännöitsijöitä, arkkitehteja, sijoittajia vai muita asiantuntijatoimistoja? Jokainen kohderyhmä kaipaa erilaista lähestymistapaa.
Miten puhut? Onko yrityksesi viestintä asiantuntevaa ja selkeää vai täynnä vaikeasti ymmärrettävää teknistä jargonia? Asiakkaat eivät aina ole insinöörejä, joten puhu kieltä, jota he ymmärtävät.
Miltä näytät? Onko yrityksellä yhtenäinen visuaalinen ilme vai näyttääkö jokainen esitys ja tarjousmateriaalin sivu erilaiselta? Johdonmukainen tyyli ja laadukas ulkoasu viestivät ammattimaisuutta.
Onko viestintäsi ajantasaista? Jos verkkosivunne ovat tuulahdus viime vuosituhannelta ja somekanavat täynnä vanhentunutta tietoa, potentiaalinen asiakas saattaa miettiä, onko asiantuntemuskin jäänyt ajastaan jälkeen.
Hyödynnä kevyttä some- ja verkkonäkyvyyttä
Moni insinööritoimisto ajattelee, että some ei sovi heille. Totuus on, että myös B2B-päättäjät tekevät taustatutkimustaan somessa ja verkossa kuluttajien tapaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että yrityksenne pitäisi tanssia TikTok-trendien tahtiin, vaan näkyvyyttä voi laajentaa muillakin tavoin.
LinkedIn-postaukset: Ei tarvitse kirjoittaa pitkiä blogeja. Kerran kuussa voi jakaa projektista otetun kuvan ja kertoa siitä parilla lauseella.
Yrityksen verkkosivut ajan tasalle: Onko verkkosivuilla vanhentuneita projekteja tai työntekijöitä, jotka lähtivät jo 2019? Kenties henkilöstökuvat viiden vuoden takaa? Pienellä päivityksellä yritys näyttää heti ammattimaisemmalta.
Google My Business -profiili: Onko yrityksen tiedot Googlessa oikein? Päivitä aukioloajat, osoite ja muut perustiedot, sillä tämä parantaa hakukonenäkyvyyttä täysin ilmaiseksi.
Kevyt uutiskirje: Jos yrityksellä on jo asiakasrekisteri, lähetä 2–3 kertaa vuodessa lyhyt päivitys uusista projekteista tai alan muutoksista.
Helppo tapa parantaa esityksiä ja tarjousmateriaaleja
Insinööri- ja asiantuntijatoimistojen tarjouksissa ja esityksissä tekninen sisältö on vahvaa, mutta usein visuaalinen ilme jää heikoksi. Yksi helpoimmista tavoista parantaa yrityksen markkinointia on tehdä myynti- ja tarjousmateriaaleista selkeämpiä ja houkuttelevampia.
Päivitä PowerPoint-esitykset: Kaipaavatko esitykset pientä visuaalista kohennusta? Ammattilainen voi muokata PowerPoint-pohjat selkeämmiksi ja yhtenäisemmiksi, joiden avulla jokainen osaa luoda visuaalisesti näyttäviä materiaaleja.
Referenssiprojektit esitysmuotoon: Moni tarjous sisältää pelkän tekstin. Selkeästi visualisoitu referenssiesitys voi olla ratkaiseva tekijä tarjouskilpailussa.
Havainnollista tekniset asiat visuaalisesti: Teknisiä ratkaisuja voi selkeyttää infograafeilla ja kaavioilla, jotka auttavat asiakasta ymmärtämään kokonaisuuden nopeammin.
Pienet, mutta tehokkaat markkinointitempaukset
Markkinointi ei vaadi jatkuvaa mainontaa – joskus yksi hyvin ajoitettu ja toteutettu tempaus riittää.
Järjestä kevyt asiantuntijatilaisuus: Kutsu asiakkaat tai yhteistyökumppanit lounaalle tai toimistollenne ja kerro uusista ratkaisuista. Tämä voi olla yrityksen paras markkinointikampanja koko vuonna.
Tee yhteistyötä alan vaikuttajien kanssa: Voisiko joku teidän insinööreistänne kirjoittaa vierasartikkelin alan mediaan tai esiintyä seminaarissa? Tämä tuo yritykselle uskottavuutta ja näkyvyyttä.
Hyödynnä messuja ja tapahtumia kevyesti: Jos yritys osallistuu messuille, älkää vain seiskö ständillä. Voitte samalla kuvata esittelyvideon, jakaa live-päivityksiä tai järjestää pienen arvonnan, jolla keräätte potentiaalisia liidejä.
Markkinointi helposti – näin aloitat kevyesti
Käy läpi olemassa olevat materiaalit – Mitä voit hyödyntää markkinoinnissa ilman lisätyötä?
Selkeytä brändi ja viestintä – Onko yritykselläsi yhtenäinen tapa viestiä ja näyttäytyä?
Päivitä yrityksen näkyvyys netissä – Onko verkkosivut, Google ja LinkedIn kunnossa?
Siisti PowerPoint-esitykset ja tarjousmateriaalit – Tee pienellä vaivalla myyntityöstä sujuvampaa.
Toteuta yksi kevyt markkinointitempaus – Esimerkiksi asiakascase tai tapahtuma voi tuoda uusia kontakteja ja projekteja.
Me Arkkaadilla voimme auttaa mielellämme kaikessa tästä – pienellä panostuksella saatte nopeasti parempia tuloksia.
Haluatko tehokasta ja kevyttä markkinointia insinööritoimistolle? Ota yhteyttä, niin autamme alkuun!