Insinööritoimiston markkinoinnin jatko-opas – näin viet markkinointisi seuraavalle tasolle
Olet ottanut ensimmäiset askeleet markkinoinnissa ja saanut perusasiat kuntoon – mutta mitä seuraavaksi? Tämä opas antaa sinulle konkreettisia keinoja, joilla voit kehittää insinööritoimiston markkinointia systemaattisemmaksi, vaikuttavammaksi ja kohdennetummaksi.
Luo markkinointirutiinit – johda tekemistä, älä vain reagoi
Kun perustekeminen on kunnossa, markkinoinnin seuraava vaihe on säännöllisyyden ja systemaattisuuden tuominen tekemiseen. Ilman suunnitelmaa markkinointi jää helposti satunnaiseksi ja sen teho kärsii.
Tee kevyt markkinointikalenteri – Mitä sisältöjä tuotetaan, milloin ja missä ne julkaistaan? Esimerkiksi kerran kuussa LinkedIn-postaus tai asiakascase verkkosivuille.
Hyödynnä automaatioita – Ajasta uutiskirjeitä, somepostauksia ja verkkosivujen päivityksiä etukäteen, jotta markkinointi pyörii ilman jatkuvaa käsityötä.
Seuraa ja analysoi – Käytä Google Analyticsia, LinkedInin statistiikkaa ja muita mittareita selvittääksesi, mikä toimii ja mihin kannattaa panostaa enemmän.
Käytä ulkopuolista apua rutiineihin – Jos markkinoinnin pyörittäminen ei ole ominta aluettasi, ulkoistamalla esimerkiksi sisällöntuotannon voit varmistaa jatkuvuuden ilman, että se vie aikaa ydintyöstä.
Panosta asiantuntijasisältöihin – erotu kilpailijoista tiedolla
Insinööritoimiston vahvuus on tekninen osaaminen ja sitä kannattaa hyödyntää markkinoinnissa. Hyvin tehdyt asiantuntijasisällöt vahvistavat yrityksen uskottavuutta ja auttavat erottumaan kilpailijoista.
Julkaise asiantuntijasisältöjä tai raportteja – Yksinkertainen tapa aloittaa on muokata jo olemassa olevista dokumenteista asiakkaille suunnattuja tietopaketteja helposti ymmärrettävään muotoon
Hyödynnä referenssit tehokkaammin – Pelkkä referenssilista ei riitä. Tee asiakastarinoista kattavampia artikkeleita, joissa kerrot projektin haasteista, ratkaisuista ja tuloksista. Tuo myös asiakkaan ääni kuuluviin sisällöissä.
Osallistu keskusteluun LinkedInissä – Sen sijaan, että vain postaat yrityksen kuulumisia, voit kommentoida alan ajankohtaisia aiheita, jakaa näkemyksiäsi ja osallistua keskusteluihin.
Tee lyhyitä asiantuntijavideoita – Kaikki eivät lue pitkiä tekstejä, mutta lyhyt video asiantuntijan suusta voi toimia tehokkaana viestintävälineenä.
Nosta verkkosivut seuraavalle tasolle – enemmän kuin digikäyntikortti
Verkkosivut eivät ole pelkkä yrityksen esittelysivu, vaan niiden pitää toimia aktiivisena markkinointityökaluna.
Optimoi hakukonenäkyvyys – Käytä verkkosivuteksteissä asiakkaiden käyttämiä hakusanoja, jotta yrityksesi löytyy Googlesta paremmin.
Lisää toimintakehotuksia (CTA:t) – Sivuston jokaisella sivulla pitäisi olla selkeä seuraava askel asiakkaalle, olipa se yhteydenotto, ladattava materiaali tai tarjouspyyntölomake.
Tuo esille asiakascaset ja referenssit paremmin – Pelkkä listaus ei vakuuta, mutta hyvin kirjoitetut asiakastarinat ja ennen-jälkeen-kuvat tuovat projekteille konkretiaa.
Rakenna verkkosivuille sisältökokonaisuuksia – Esimerkiksi tekninen opas tai Q&A-tyylinen tietopankki voi olla arvokas lisä asiakkaillesi ja parantaa hakukonenäkyvyyttä.
Kokeile kevyitä mainoskampanjoita – tavoita oikeat asiakkaat
Kun perusasiat ovat kunnossa, voi olla järkevää testata maksettua mainontaa. Pienilläkin budjeteilla voi saavuttaa hyviä tuloksia, jos kampanjat kohdennetaan oikein.
LinkedIn-mainokset toimialasi kohderyhmille – Voit kohdentaa mainokset esimerkiksi rakennuttajille, isännöitsijöille, arkkitehdeille tai tietyn alan asiantuntijoille.
Hakusanamainonta – Jos asiakkaasi etsivät insinööripalveluita Googlen kautta, pienellä budjetilla voit varmistaa, että yrityksesi nousee hakutuloksissa kilpailijoiden ohi.
Remarketing-mainonta – Voit kohdistaa mainoksia verkkosivujesi kävijöille, jotta he muistavat yrityksesi myöhemmin ja palaavat takaisin.
Seuraavat askeleet – näin kehität markkinointia pitkäjänteisesti
Ota markkinointiin rutiinit – Tee kevyt suunnitelma ja varmista, että tekeminen jatkuu säännöllisesti.
Laajenna asiantuntijasisältöjä – Julkaise case studyja, blogeja tai white papereita, jotka tuovat esiin yrityksen osaamista.
Optimoi verkkosivut – Tee pienillä parannuksilla sivuista toimivampi markkinointityökalu.
Kokeile kevyitä mainoskampanjoita – Testaa LinkedIn-mainontaa tai hakusanamainontaa tavoittaaksesi oikeat asiakkaat.
Seuraa tuloksia ja kehitä jatkuvasti – Hyvä markkinointi ei ole yksittäinen kampanja, vaan jatkuvaa kehittymistä ja testaamista.
Mitä seuraavaksi? Näin Arkkaadi voi auttaa
Markkinoinnin seuraava taso tarkoittaa systemaattisuutta, selkeitä prosesseja ja viestintää, joka tuo esiin teknisen asiantuntijuuden – juuri niissä kanavissa, joissa asiakkaasi liikkuvat.
Arkkaadi voi auttaa sinua:
Rakentamaan kevyen mutta toimivan markkinointikalenterin, joka tuo säännöllisyyttä tekemiseen
Tuottamaan asiantuntevaa sisältöä oppaista referenssitarinoihin – asiakkaasi kielellä
Muokkaamaan tekniset dokumentit helposti ymmärrettäviksi blogiteksteiksi ja ladattaviksi materiaaleiksi
Suunnittelemaan ja ajastamaan uutiskirjeet sekä LinkedIn-postaukset tehokkaasti
Optimoimaan verkkosivujen sisällön ja toimintakehotukset hakukoneita ja asiakkaita varten
Seuraamaan tuloksia ja kehittämään sisältöä datan pohjalta – ilman että sinun tarvitsee hallita kaikkea itse